Interview

Navzdory krizi držíme termíny výroby pět až deset dnů

O situaci s materiály pro výroby desek plošných spojů jsme už psali na tomto blogu. Dnes se podíváme na celý příběh ještě jednou – očima čísel, časů dodání a ekonomické perspektivy. „Situace na trhu s materiálem a jeho dodávkami je momentálně neskutečně špatná. „Lead time“ u základních materiálů, jako jsou prepregy nebo jádra, byl standardně čtrnáct dní. Od letošního února ale registrujeme vlastně neustálou změnu k horšímu. Nejprve se čas posunul na čtyři až pět týdnů, o měsíc později už to bylo šest až sedm týdnů na prepregy a třináct týdnů u základních materiálů. V květnu nám oznámili, že u prepregů jsou nuceni prodloužit dobu dodání na jedenáct týdnů a na základní materiál na dvacet až jedenadvacet týdnů. Z našich standardních zavedených kolejí, kdy objednáváme materiál a do čtrnácti dní ho máme na skladě, se tedy stalo v zásadě pět měsíců. Je běžné, že nám v červnu potvrzovali termíny dodání v listopadu. Ale tím, že jsme zareagovali v březnu zvýšením skladových minim, vykrýváme lead time bez zásadnějších prodlev,“ říká Radim Vítek vedoucí výroby ve společnosti Gatema PCB.

Jak jste na situaci reagovali?

Rychlým zásobením. V tomhle případě nešlo o běžný nákup, ale víceméně o investiční záležitost. Pokud chcete navýšit skladové kapacity o 350 %, musíte na ně zkrátka mít. Víme, že menší firmy si tohle nemohou dovolit – a proto zákazníkům posouvají dodací termíny až na chvíli, kdy jim dorazí materiál. To se u nás nestalo. U naší standardní výroby dokážeme dodržet termíny pět až deset dnů.

Vaším poznávacím znakem je rychlost a expresní výroba malých prototypových zakázek. Ukázalo se tohle zaměření v současné krizi jako výhoda?

Držet rychlost v časech, kdy na materiál nebo součástky čekáte dlouhé týdny, je dost složitý závazek. Ale přesto jsme nemuseli uhýbat. Pomohla nám orientace na spíše menší zakázky. Zatím jsme nemuseli termíny výrazně posouvat. Trochu jiné je to u nestandardních desek, kde jsme jedna z mála firem, která to dnes technologicky zvládá. U nich jsme museli některé termíny odložit, ale klienti v tomto případě obvykle počítají s časovou náročností.

Jak těžké je odmítnout klienty, kteří by vám pokryli výrobu na několik měsíců dopředu?

Musíte dát stranou emoce a rozhodnout se podle rozumu. Přicházejí klienti, kteří po nás chtějí i velké dávky „, stovky různých kusů, nikoli jen prototypy. Ale pro nás je důležitější pomoci tradičním zákazníkům. Byla by to pro nás krásná zakázka, se kterou bychom si vystačili na měsíc a nemuseli bychom dělat nic jiného, ale tím pádem bychom museli omezit všechny stávající zákazníky a to nechceme. Práce je tolik, že si můžeme vybírat. Ale my chceme být v prvé řadě stále stejný, spolehlivý partner pro naše stávající zákazníky. Velké zakázky navíc s sebou nesou problém i v tom, že rychleji vysávají naskladněný materiál.

Co dnes chybí? Materiály nebo součástky?

Problém začíná u základních materiálů. Nejsou plasty, není dost mědi, nejsou pryskyřice, chybí vlákna. Od toho vše začíná. Do toho vyhořely dvě fabriky v Číně, které byly schopné dělat 600 000 metrů čtverečních za měsíc, které najednou nejsou, a náhrada za ně není. Intenzivně se snažíme jednat s našimi stávajícími dodavateli, ale ani ti nejsou schopni nám dodat dost základního materiálu. Hledáme i různé alternativy, snažíme se s tím aktivně bojovat. Situace je vážná i pro nás. Vždy jsme drželi zásobu na minimálně měsíc, dnes držíme zásobu na čtyři až pět měsíců. Je to velký boj o každou desku a u každé zakázky musíme zvažovat, jestli ji vzít nebo nevzít.

Vidíte už na konec krize?

Odhadujeme, že by se situace mohla zlepšit na konci letošního roku.

Jak se krize promítla do vašich cen?

Samozřejmě, že zdražení základních materiálů se projevilo už i u nás. Pokud vám dodavatelé s každou fakturou zvednou cenu, musíte nějakým způsobem reagovat. Ale snažíme se držet tradičních zákazníků a toho, co pro ně děláme. Abychom to dělali pořád stejně dobře a ve stejném čase. Předsevzali jsme si kdysi, že chceme být nejspolehlivějším dodavatelem standardních plošných spojů. S tím souvisí i náš závazek držet se pořád nejlepších materiálů. Není to tak, že bychom vlivem situace začali volit levnější nebo horší alternativy. Neexistuje, že bychom zvolili necertifikovaný no-name materiál. Na trhu jsou dostupnější, ale zatím je situace stále řešitelná, takže tuto variantu odmítáme. Pořád děláme to, co jsme dělali vždycky. Dodržujeme termíny a dokážeme dělat desky kvalitně. Dnes jsme v situaci, kdy nejde o to, jestli je někdo dražší nebo levnější. Ale jestli to vůbec někdo dokáže vyrobit.

Kdo jsou vaši typičtí noví zákazníci?

V loňském roce nám pomohli zahraniční zákazníci, v letošním roce nás drží ti čeští. Stabilně rostou. Je poznat jeden zásadní efekt. Chybějící materiál se projeví nejcitelněji u nejlevnějších standardních desek. Proto zákazníci mnohem častěji zvažují, zda místo několika jednoduchých, neudělat jednu složitější. Každý ze zákazníků se snaží posouvat dál. Vidíme posun v tom, že zákazníci hledají nové zakázky a novou práci.

Co rigid-flex a flex technologie, které jste na začátku letošního roku přidali do své standardní nabídky?

Nárůst je poměrně rychlý. Vyrábíme je na týdenní bázi a hodně dalších firem nás poptává. Jsme připraveni i na vyšší objemy zakázek, protože i přes obvyklý postupný nárůst u nových technologií, tak aktuální nedostatek materiálů včetně plastů a polyimidů může tento náběh výrazně akcelerovat.

 

Zajímá Vás k tématu více?
Spojte se s našimi odborníky:
Luděk Buchta
Marketing Manager