Interview

Devátá konstrukční třída už je naprostý standard

Výrazně vylepšený konfigurátor, dvě nové vrtačky, nové MDI, rigid-flex a flexi desky jako běžný standard výroby. A nové poptávky z Rumunska, Finska nebo Ukrajiny. To se Gatema PCB loučila s bláznivým loňským rokem. Znovu rekordním, co se týče objemu realizovaných zakázek. Ten letošní by navzdory surovinové krizi neměl být jiný. Pomoci k tomu má i vyladění procesů s nedávno akvírovanou německou společností Kubatronik, která Gatemě otevírá dveře do světa mimořádně sofistikovaných desek.

Co považujete za klíčovou zprávu roku 2021 z vašeho pohledu?

 

Radim Vítek (vedoucí výroby): Považuji si toho, že jsme v minulém roce do výrobního standardu zařadili devátou konstrukční třídu. To odpovídá 75mikronovým spojům a mezerám. Každý měsíc jich standardně vyrobíme vyšší desítky. To mění i celkový náhled na firmu. Přestáváme být pouze specialistou na rychlé a jednoduché prototypy, ale umíme ve velmi dobré kvalitě a mimořádné rychlosti i složitější desky. Už zkraje loňského roku k nám začaly proudit složitější zakázky. Jsem rád, že jsme začlenili flexi desky, operátoři je dokáží standardně zpracovávat.  Celkově podíl složitých zakázek zásadně vzrostl.

Mění se společně s vyšší sofistikovaností desek i portfolio firem z hlediska oboru své působnosti?

Zdeněk Cápal (předseda představenstva): Tohle nejsou úplně spojité nádoby. To, co pro zákazníka může vypadat složitě, může být pro nás jednoduchá deska. A naopak. Pokud se bavíme čistě o pohledu výrobce, bude trochu odlišný. Obor použití je podobně zavádějící. Někdo v oboru, který zní z laického pohledu velmi honosně, může používat jednoduchou desku. A naopak jiný, kdo pracuje v běžném oboru, může potřebovat hodně sofistikované desky.

Dokázali byste z loňského roku vybrat nějakou hodně nevšední zakázku?

 

Radim Vítek: Těch nestandardních zakázek jsme měli díky přechodu k sofistikovaným technologiím hodně. Z poslední doby mi ale nejvíc utkvěl v paměti případ, kdy jsme jednu osmivrstvou desku museli hned našestkrát vrtat. Nejprve ji slisovat a vyvrtat jako čtyřvrstvou. A pak znovu s šesti a osmi vrstvami. Vždy oboustranně. Nakonec jsme ji i zakovili nevodivou pastou, což je už velký nestandard.

Propisuje se do vaší výroby už vaše spolupráce s Kubatronikem? Německou společností, která se po desetiletí specializuje na výrobu těch vůbec nejsložitějších desek – a jejíž akvizici jste oznámili před necelými dvěma lety?

 

Zdeněk Cápal: Celou situaci dost ovlivnila pandemie koronaviru a s ní spojené omezené cestování. Zatím k ní dochází jen na dílčích projektech, kdy si vypomůžeme zkušenostmi nebo materiály. Ale snažíme se sladit naše výrobní postupy. Protože polotovar má v sobě vždy okolí, jsou tam nějaké montážní otvory, připraveny na konkrétní výrobu. Pokud bychom takovou desku převzali v polovině, musí být vše dopředu jasné. Zatím naše spolupráce vypadá spíš tak, že nám dávají určité méně složité projekty. Pro ně je to úleva z kapacitního pohledu, pro nás to bývá technologicky náročnější. Ale tím, že se můžeme opřít o jejich knowhow, tak jsme zatím vždy všechno vyřešili k zákazníkově spokojenosti.

Radim Vítek: První krok spočíval v tom, že jsme naskladnili stejný materiál, který používají kolegové v Kubatroniku. Nelišíme se v základním materiálu, rádi bychom převzali zakázky, na nichž bychom společně dělali od začátku do konce. Chceme mít proces nastavený a pod kontrolou od samého začátku.

Tradičně investujete do výrobních strojů. Které části výroby jste inovovali v posledních měsících?

 

Zdeněk Cápal: Jsou to dvě nové vrtačky, které nám pomohly rozšířit úzké místo výroby. Jsme schopni to dostávat rychleji do dalších operací. Kvalitativně jsme pořídili nové MDI, díky kterému jsme na jiných číslech v rychlosti. Je to trošku o něčem jiném, než to původní z roku 2015, které dnes už mělo své limity.

Jak zákazníci reagují na vylepšenou verzi konfigurátoru?


Radim Vítek: Máme výbornou zpětnou vazbu, za což jsme rádi. Automatizace všech procesů významně pomáhá na všech frontách. Jak už v technické přípravě výroby, kde se za poslední roky hodně zautomatizovalo jak slučování nebo příprava dat, tak v samotném obchodu, kde vidíme menší chybovost, protože se stále méně dat přepisuje z e-mailů nebo objednávek. Tím, že je vše propojeno s naším výrobním systémem, vzniká po cestě daleko méně chyb.

Zdeněk Cápal: Tím, že je specifikace dána a je návodná, zákazník nemá kam uhnout. To je pro nás výrazná pomoc. Samozřejmě se samotnými daty to není schopné příliš pomoct, pořád zůstává na nás a na vzdělávání. Proto opět vydáváme příručku pro návrháře DPS a jednotlivé technické specifikace, které musí zákazník umět ve svém návrhu dat. Chybovost postupně odstraňujeme.

Radim Vítek: Když se rozvášním, tak směrem do budoucna by takový konfigurátor mohl být schopný pomoci i se samotnými daty. Aby byl schopný udělat přípravu či předpřípravu, udělat základní věci mnohem sofistikovaněji.

Jsou nějaké trhy, na které byste chtěli cílit prioritně?

Zdeněk Cápal: Příliš se to nemění. Musíme být tam, kde je technologie. A ta je stále zejména v západní Evropě. Vždy pro nás bude důležitý také domácí trh. Zároveň se snažíme sledovat východní trhy, jestli se tam neobjevují nějaké zajímavé firmy. Během podzimu se nám sami ozvali zákazníci z Rumunska, Finska nebo Ukrajiny. Nebráníme se nikomu, ale ve střední a západní Evropě už jsme si mnohokrát ověřili, že jsme dobří a dopravci to umí.

 

Zajímá Vás k tématu více?
Spojte se s našimi odborníky:
Zdeněk Cápal
CEO